ZOZNAM ČLÁNKOV
ČLÁNOK 10
Copyright © 2010  |  Tvorba web stránok abWEB.sk
Byť ženou neboli - dôležité rady (strava, cvičenia, životný štýl)

Dôležité rady pre ženy trpiace menštruačnými bolesťami

pre české čitateľky niektoré slová prekladám do češtiny :-)

1.) Oblasť obličiek (ledviny) ponechávať v teple!
Vyvarujte sa moderným trendom obliekania typu obnažená oblasť pupka, krížov a obličiek. Týchto „nevinných 10 centimetrov holého tela“ je pre naše zdravie nesmierne dôležitých. Obličky výrazne súvisia s reprodukčnými orgánmi a potrebujú teplo. Je v nich uložený „ohe
ň“ nášho života a pokiaľ si ho neustále ochladzujeme, náš organizmus veľmi trpí a vyčerpáva sa. Výsledkom toho je zhustenie až stagnácia energie, ktorá tak nemôže v tele plynule kolovať, blokuje sa a to vytvára bolesti. U žien to okrem iného spôsobuje aj prudké menštruačné kŕče a iné problémy súvisiace s menštruáciou. Predstavte si, čo sa deje pri mraze s vodou. Tuhne. To isté sa deje s energiou a s krvou, ktorá má tým pádom problém plynulým a bezbolestným spôsobom opustiť ženské telo. Pokiaľ sa chcete zbaviť problémov s menštruáciou, udržujte si obličky v teple. Vhodné sú obklady nahriatou morskou soľou na oblasť obličiek alebo na chodidlá.
Recept: kvalitnú morskú soľ nahrejte v trúbe, vsypte do vrecúška. Položte si na
ň chodidlá na cca 20 minút, alebo si ho položte na oblasť obličiek v ľahu v posteli. Pre dlhšie tepelné pôsobenie v oboch prípadoch zabaľte ešte do deky. Oddychujte pritom. Najmä v zimnom období denne.

2.) Na 10 dní vynechajte z jedálnička zemiaky a ľuľkovitú (lilkovitú) zeleninu
Sedem až desať dní pred očakávanou menštruáciou nekonzumujte zemiaky a ľuľkovitú zeleninu (rajčiny, uhorky, baklážany (lilek), patizóny, cukiny, papriky). Približne v tomto období telo vie, že začne s krvou strácať vápnik a železo, a preto si ho začne ukladať do pečene (játra) - chce si ich uchrániť. Solanin obsiahnutý v týchto potravinách núti telo opäť tieto minerály vyplavovať do krvi, čím ich na jednej strane počas menštruácie zbytočne strácame; na strane druhej vyplavovaný vápnik spôsobuje sťahovanie, tenzie. V tomto prípade ide o menštruačné kŕče, ale aj celkové napätie svalové i psychické. Pri troške vôle a pozornosti sa na tento nový návyk určite rýchlo naladíte.

3.) Organizmus potrebuje pravidelnosť
Ženské telo, rovnako ako príroda okolo nás, či mesiac nad nami, majú radi pravidelnosť, určitý rytmus, ktorý nasledujú, o ktorý sa môžu oprieť. Ani by ste neverili ako pravidelnosť v iných oblastiach života môže ovplyvniť kvalitu vášho menštruačného cyklu! Pravidelnosť ako taká totiž súvisí s našou slezinou - nepravidelnosť slezinu ničí. A slezina sa, okrem iného, významne podieľa na zdraví ženských reprodukčných orgánov. Pravidelné stravovanie, pravidelné ukladanie sa k spánku, pravidelné cvičenie, meditácie, pravidelné mentálne očisty, pravidelný relax, starostlivosť o seba... Na to všetko sa postupne snažte „preprogramovať“.

4.) Studené nohy = gynekologické problémy
Nohy si udržujeme v teple. Nechodíme dlhý čas naboso po studenej zemi. Chlad, ktorý cez nohy prijímame, ide rovno do obličiek a k našim reprodukčným orgánom (meridián obličiek sa začína na chodidle). Keď je nám zima, tak sa prirodzene sťahujeme do seba. To isté sa udeje aj s maternicou, stiahne sa, a to spôsobuje kŕče. Ak trpíte menštruačnými kŕčmi, preventívne si i mimo menštruácie nohy nahrievajte (najlepšie teplými soľnými obkladmi, recept vyššie) alebo kúpeľmi nôh v slanej vode. Ak práve máte menštruáciu a tak povediac sa od bolestí „škriabete po stene“, tu je recept na uvoľnenie: Do pevnej plastovej fľaše vlejte dostatočné množstvo horúcej vody (nie vriacej, aby ste sa neobarili a nezderformovali fľašu), ľahnite si do postele alebo sadnite do príjemného kresla a v pokoji si položte chodidlá na 30 minút na tú teplú fľašu. Ak chcete ponechať teplo intenzívnejšie, zabaľte si nohy aj s fľašou do deky. Relaxujte pri tom! Napätie v podbrušku sa postupne „roztopí“.

5.) Pokúsme sa zorganizovať si voľný, alebo aspo
ň pohodovejší prvý deň menštruácie
A to pravidelne! Aby sme nemuseli dostať „nútené voľno“ od svojho tela. Doprajme mu regenerovať s vďakou za to, že pre nás toľko toho robí. Nepracujme toľko, ako inokedy. Ani v domácnosti. Nevarme, neupratujme. Pokúsme sa obmedziť stres.
Pravidelne si doprajme aktívny relax, napríklad masáže. Odporúčam ošetrenia shiatsu. Shiatsu ovplyv
ňuje kvalitu energie v tele, riadi jej distribúciu, čím dokáže bolesti pri menštruácii eliminovať. Pôsobí však hlavne preventívne, aby sme bolestiam predchádzali. Zároveň je vhodným, plnohodnotným relaxom.

6.) Rady v stravovaní ako prevencia pred premenštruačným syndrómom a menštruačnými kŕčmi:
Okrem dočasného vylúčenia ľuľkovitej zeleniny (viď vyššie) do jedálnička zaraďte: morské riasy, sezamové a ľanové semienka, zelenú listovú zeleninu - kapusta (zelí), kel (kapusta), brokolica, šaláty, pór, cibuľka... (čím tvrdšia zelenina, tým lepšia), divoká zelenina ako púpava (pampeliška), skorocel (jitrocel), žihľava (kopřiva). Je možné ich upraviť ako špenát, šaláty, polievky... Ďalej všetky možné v
ňate, klíčky, produkty z aloe vera, doplnky ako chlorella, či spirulina. Dvakrát týždenne jedzte sardinky vo vlastnej šťave alebo olivovom oleji.
Je treba v strave disciplinovane odmietať extrémy. Medzi ne patrí hlavne cukor! Obmedziť živočíšne potraviny, pečené produkty z bielej múky a príliš slanú potravu. Nedosoľovať potraviny (soľ, ktorá neprešla varom sťahuje, to okrem iného spôsobuje kŕče), soliť treba počas varenia, alebo hotové jedlo ochucovať špeciálne pripravenou soľou gomasio.
Recept gomasio: Pomer 1 diel kvalitnej morskej soli, 16-18 dielov hnedých sezamových semienok. Semienka opražiť nasucho, rozomlieť v hmoždiari alebo v špeciálnej japonskej miske suribashi. Opražiť kvalitnú morskú soľ a hneď opraženú vmiešať a rozomieľať do ešte teplých semienok. Zmes uchovávať v chlade. Ak je gomasio dobre urobené, vydrží až 3 týždne.

7.) Ukladajte sa k spánku v rovnakú hodinu, najlepšie bez pouličného osvetlenia, do úplnej tmy. Cyklus je schopný upraviť sa na lunárnych 28 dní.
Ctite si prvý de
ň menštruácie a venujte ho sebe, svojim potrebám. Žena by vtedy nemala variť, dotýkať sa nádob na jedlo, či akokoľvek extrémne sa starať o rodinu. Ideálne je, ak sa môže uchýliť do nejakého spolku žien, vzdialiť sa od rodiny a napĺňať sa ženskou múdrosťou. Kedy inokedy ako v období, kedy načiera do svojej ženskej podstaty najhlbšie?
V prvý de
ň menštruácie by nemala jesť mäso, umývať si vlasy a sťahovať si ich do vrkoča. Vlasy súvisia s maternicou, keď ich sťahujeme, sťahujeme aj maternicu.
Ak spíte na molitanovom matraci, vyme
ňte ho. Je veľmi nevhodný, pre nepriepustnosť vzduchu a energie má čiastočný podiel na menštruačných kŕčoch.

8.) Využite tradičnú čínsku medicínu
Tradičná čínska medicína je hodnotná tým, že pátra po príčine problému. Menštruačné problémy môžu mať u každej ženy inú príčinu. Nedajú sa globalizovať, neexistuje rovnaká liečba. Čínska medicína hľadá príčiny toho ktorého pacienta, a tak sa zameria aj na liečbu. Či už pôjde o akupunktúru, alebo byliny, ak nájdete príčinu, liečenie je jednoduché.

Zuna 2009 - 2010
SHIATSU
ŽIVOT V ROVNOVÁHE
Séria článkov o shiatsu publikovaná v časopise Vitalita v roku 2008

1. Shiatsu - energetické ošetrenie z krajiny vychádzajúceho slnka (úvod)

2. Odkiaľ vietor vanie (história)

3. Ki - energia, ktorá telom prúdi

4. Jin a jang

5. Päť premien energie

6. Vitajte na ošetrení shiatsu

7. Watsu - shiatsu vo vode


Odborný článok o prepájaní tanca a shiatsu pre český časopis Taneční Zóna v roku 2008

8. Shiatsu - ošetrite energiu vo svojom tancujúcom tele


Séria článkov pre ženy trpiace menštruačnými bolesťami publikovaná v časopise Vitalita v roku 2009

9. Byť ženou nebolí - úvodne myšlienky


10. Byť ženou neboli - dôležité rady (strava, cvičenia, životný štýl)

11. Byť ženou nebolí - rady ohľadne stravovania, cvičenia a životného štýlu


Séria článkov o shiatsu pre deti a tehotné - publikované v časopise Dieťa v roku 2010

12. Láska v dotyku - shiatsu pre deti

13. Sila vody - watsu - shiatsu vo vode pre deti

14. Shiatsu pre tehotné a po pôrode


Článok o taoistickom pohľade na energiu čchi pre časopis Taneční Zóna v roku 2009

15. Sme zhustením energie

Reportáž Veroniky Rinowski o kurze shiatsu v Rime Dzong z roku 2007

16. Shiatsu v Rime Dzong

Rozhovor s Vladimírom Andom, autorom pentalógie Klasická čínska medicína

17. Na taoizme ma zaujíma relatívnosť všetkého

Krátky Zunin profil o jej ceste k shiatsu

18. Cesta k shiatsu, shiatsu ako cesta


Záznam Milana Zaťka z kurzov shiatsu
19. Vnikanie do tajov shiatsu


V časopise Vitalita vychádza od roku 2010 pravidelná séria cvičení a samoošetrení s fotografiami pod názvom "Autoshiatsu - ako si pomôcť od bolesti bez liekov" zahrňujúca samoošetrenia pri bolestiach hlavy, chrbtice, menštruačných bolestiach, pri zápche, únave a pod.

Od novembra 2012 vychádza séria cvičení s meridiánmi a energetickými centrami pre rodičov s deťmi.